Soms kunnen peuterfoto’s een glimp van de toekomst onthullen. Dat geldt zeker in het geval van Kirsten Jeurissen. Als kleine koter werd ze regelmatig gekiekt, spelend met de hoorn van haar vader. Na in haar jonge jaren de viool en piano te hebben geprobeerd, stapte ze op haar tiende over naar haar ‘favoriete instrument.’ “Mijn eerste was een onooglijke, ongelakte zilverkleurige hoorn. Maar binnen de kortste keren struinde ik er wel alle amateurorkesten van Den Haag mee af.”
Jeurissen is leergierig – en dat is nog zacht uitgedrukt. Tegelijkertijd met haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag volgde ze een studie rechten aan de Universiteit van Leiden. Beide specialismes kwamen samen in haar afstudeerscriptie: de rechten en plichten van de uitvoerend kunstenaar. “Vanaf het moment na afstuderen was de weg voor mij helemaal vrij om fulltime hoorn te spelen. Heerlijk.”
Na 17 jaar te hebben genoten van het grote symfonische repertoire bij Phion (eerder Het Gelders Orkest) verruilde zij deze vaste werkplek voor het begeleiden van jonge talenten in hun artistieke ontwikkeling bij het Prinses Christina Concours. Ze is onder andere projectleider van het Compositie Concours en de prijzenpakketten van de verschillende concoursen. Daarnaast organiseert ze voor alle prijswinnaars ‘Academy weekenden’ bomvol workshops, waarin handige tools aan bod komen, die je als jonge musicus nodig hebt om je unieke pad te vinden binnen (of buiten) de culturele sector. Maar het bloed kruipt ook nog altijd waar het niet gaan kan: bij het Nederlands Blazers Ensemble voedt zij op het podium nog altijd haar nieuwsgierigheid en behoefte aan prikkeling. “Het voelt als een cadeau om 7 dagen per week bezig te zijn met muziek in al haar vormen. Laten we liefde, aandacht en handvaten blijven geven aan de nieuwste generaties musici, zij zijn de toekomst en kunnen de maatschappij een beetje mooier maken.”