Over NBE

Het NBE

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Peter Lodder

 

Het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) is een groep van ruim 20 topmusici die bijzondere, theatrale muziekprogramma’s spelen die zelden onder één muzikale
noemer te vangen zijn. Met gezamenlijke bezieling en honger naar avontuur
zijn de Blazers op zoek naar intrigerende samenwerkingen met musici
uit andere culturen en crossovers met andere disciplines. Met vernieuwende
programma’s wil het NBE een groot publiek verrassen, ontroeren en prikkelen.

Het NBE werd begin jaren zestig opgericht door blazers van het Concertgebouworkest. Leden van het eerste uur waren o.a. Edo de Waart, Werner Herbers en Han de Vries (hobo), George Pieterson (klarinet), Joep Terwey (fagot), Martine Bakker (fluit) en Jaap Verhaar (hoorn). In 1988 reorganiseerde het NBE met vele jonge spelers en Bart Schneemann nam de artistieke leiding van Werner Herbers over. Met zijn komst transformeerde het ensemble tot een enthousiaste groep musici van een nieuwe generatie die op een creatieve, soms tegendraadse, ongehoorde en maatschappelijk betrokken manier met (klassieke) muziek om willen gaan.

Als artistiek leider bij het NBE heeft Schneemann een heel eigen signatuur ontwikkeld. Naast de hoge speelkwaliteit van het ensemble en het aanstekelijke plezier, streefde hij in ieder programma naar een dramatische lijn die muzieksoorten (en dus mensen) van verschillend pluimage met elkaar verbindt.

Het NBE programmeert divers en veelkleurig. Ondanks, of dankzij, haar onvoorspelbaarheid is een groot en trouw publiek opgebouwd dat zich wil laten verrassen door een caleidoscoop aan muzikale verhalen vol diepgang en humor, geïnspireerd op telkens nieuwe invalshoeken: oude meesterwerken, nieuwe composities, dans, actualiteit, film en de samenwerking met musici uit vele culturen (Iran, Irak, Syrië, Marokko, Turkije, Griekenland, Georgië, Cuba, China, Benin, Suriname, Jamaica, Verenigde Staten en Ierland).

NBE-producties beslaan alle muziekstijlen en periodes in de muziekgeschiedenis, zowel oud als gloednieuw, zowel Westers als niet-Westers waardoor nieuwe en onverwachte verbanden worden gelegd. Een NBE programma ontstaat bijvoorbeeld door fascinatie voor een bijzondere compositie uit het repertoire of vanuit betrokkenheid bij de grote thema’s van het leven, zoals verbroedering, op de vlucht zijn, omarmen van andere culturen. Er wordt nooit zomaar een stuk van de plank gehaald. Voor elk programma wordt de muziek nieuw gecomponeerd of speciaal gearrangeerd.

Naast de concertseries op de Nederlandse podia, waaronder het Concertgebouw en het Muziekgebouw aan ’t IJ, verzorgt het NBE ieder jaar het spraakmakende Nieuwjaarsconcert dat door BNNVARA op tv wordt uitgezonden.

Onder het motto ‘voor wie erbij was of erbij had willen zijn‘ startte het NBE het eigen cd-label NBElive dat elk jaar registraties van bijzondere projecten uitbrengt. Dat blijft niet onopgemerkt: zo werd de cd Gran Partita bekroond met de Edison Publieksprijs. Eerder al ontving het NBE de Radio 4 Prijs, waarbij zij door de jury het meest ondernemende ensemble van Nederland werden genoemd.

Het NBE kenmerkt zich niet alleen door haar eigen signatuur, hoge kwaliteit en diverse repertoire, maar toont met regelmaat haar maat­schappelijke betrokkenheid middels bijzondere projecten, zowel in Nederland als internationaal. Het NBE hecht groot belang aan het maken van muziek met en voor minder kansrijken en op plaatsen waar livemuziek niet vaak klinkt. Zo speelde het NBE bij de scheidingsmuur tussen Israël en de Palestijnse Gebieden en in de binnenlanden van Suriname met de plaatselijke bevolking.

Ook neemt het NBE haar rol van cultuurinspirator en talentbegeleider zeer serieus. Het educatieprogramma reikt van het laten kennismaken met muziek tot het coachen van jong toptalent. Het NBE betrekt kinderen en jongeren daadwerkelijk bij de programma’s. Ze zijn niet alleen publiek maar ook componist, muzikant, acteur, ontwerper en PR-medewerker. Dat is een bewerkelijk maar creatief en vooral effectief proces. Het NBE blijft zelf ook letterlijk jong door de instroom van jonge spelers uit de eigen kweekvijver jongNBE.

Wij houden ervan muziek te spelen uit alle windstreken en van alle tijden, en alle muziekstijlen met elkaar te verbinden. In elke voorstelling proberen wij de kracht van al die prachtige noten te gebruiken om u een verhaal te vertellen. Een verhaal dat u zal ontroeren, verbazen en op andere gedachten zal brengen.”

Brandt Attema

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Peter Lodder

 

Brandt Attema (Blessum, 1978) is met ingang van seizoen 2024/2025 de nieuwe artistiek leider van het Nederlands Blazers Ensemble (NBE). Hij volgt hoboïst Bart Schneemann op, die sinds 1988 de artistieke koers van het ensemble bepaalde en het zijn unieke signatuur gaf.

Brandt is geen onbekende binnen het NBE; sinds 2000 maakt hij als bastrombonist deel uit van de vaste kern van het ensemble. Deze langdurige betrokkenheid heeft zijn muzikale ontwikkeling diepgaand gevormd. In samenwerking met componisten en arrangeurs heeft hij unieke rollen voor de (bas)trombone binnen het NBE ontwikkeld, wat zijn liefde voor muzikale diversiteit heeft versterkt. Dit inspireerde hem om, ook buiten het NBE, nieuw en innovatief repertoire te verkennen waarin de bastrombone een prominente rol speelt.

Als solist en ensemble-lid treedt Brandt wereldwijd op in kamermuziekensembles en orkesten. Naast zijn werk bij het NBE maakt hij deel uit van het internationale kwartet Slide Monsters en het Nieuw Trombone Collectief. Met harpiste Astrid Haring vormt hij duo Attema Haring, het eerste duo ter wereld in de unieke combinatie harp-bastrombone.

Brandt was van 1999 tot 2019 bastrombonist bij het Radio Filharmonisch Orkest en is daarnaast te gast bij gerenommeerde orkesten door heel Europa. Ook was hij ruim tien jaar docent aan Codarts conservatorium Rotterdam en het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Sinds 2019 is hij professor voor trombone aan de Hochschule für Musik in Karlsruhe, Duitsland. Hij geeft wereldwijd masterclasses en geniet ervan om met jongeren uit verschillende culturen te werken, zijn passie voor muziek en de trombone met hen te delen.

Sinds de oprichting is Brandt actief betrokken bij Splendor Amsterdam, een culturele vrijplaats waar artiesten en publiek elkaar ontmoeten en inspireren. Hier experimenteert hij met unieke bezettingen, zoals het Bassic Quartet met tuba, basklarinet en baritonsaxofoon, of een duo met cimbalist Vasile Nedea. Met het Nieuw Trombone Collectief vervult hij een voortrekkersrol in het creëren van nieuw repertoire en met het Jong Trombone Collectief inspireert hij de jonge generatie trombonisten. De Slide Monsters, bestaande uit vier toonaangevende trombonisten van drie continenten, slaan een brug tussen klassiek en jazz en trekken volle zalen in Amerika, Europa en Japan.

Als artistiek leider van het NBE wil Brandt de individuele kwaliteiten van de musici benadrukken en hun talenten in de schijnwerpers zetten. Samen met de NBE’ers wil hij de grenzen van hun instrumenten blijven oprekken en verrassende samenwerkingen aangaan. Via de NBE-voorstellingen wil hij belangrijke thema’s als immigratie, klimaat en diversiteit aan de orde stellen, met de overtuiging dat muziek, waar woorden tekortschieten, verbinding en begrip kan brengen.

Het NBE Speelt al een voortrekkersrol in de blazerswereld met initiatieven zoals jongNBE en de Componistenwedstrijd. Brandt wil deze rol verder versterken door de educatieve activiteiten van het ensemble uit te breiden. In zijn ervaring als docent wereldwijd ziet hij dat samenspelen en inspirerende leraren van onschatbare waarde zijn voor jongeren. Met het NBE wil hij alle blazers van Nederland bereiken door samen te spelen, concerten te geven in elke uithoek van het land, en bijzondere blazers en blaasinstrumenten te presenteren.

Organisatie

Het Nederlands Blazers Ensemble
ANBI

Contactgegevens

Korte Leidsedwarsstraat 12
1017 RC Amsterdam
Nederland
+31[0]20 623 78 06
info@nbe.nl
Financiële administratie
facturen@nbe.nl

Raad van Toezicht

John Jaakke
Petra Charbon
Sophie Vossenaar
Sacco van de Velde
Sadik Harchaoui

Partners

Luc Kossen – transport
Joost Janssen – stagemanagement
Jelle Pijnenborg – geluid
James Murray – licht

Jaarrekening & bestuursverslag 2023

Brandt Attema – artistiek leider
Niek Wijns – artistiek coördinator / producer NBElive
nw@nbe.nl 
Elena van Slogteren – zakelijk leider
evs@nbe.nl
Marike de Ruiter – manager marketing & communicatie
mdr@nbe.nl
Caro Bakermans – marketing & communicatie
cb@nbe.nl
Nadine Bartman – marketing & communicatie
nb@nbe.nl
Boelo de Smit – manager educatie & talentontwikkeling
bds@nbe.nl
Iris van Ek – productie
ive@nbe.nl
Ellen Geertse – productie
eg@nbe.nl
Mieke Verdegaal – development / relatiebeheer
mv@nbe.nl
Ani Kusmenoglu – financiën en administratie
ak@nbe.nl
Geert Rubingh – muziekresearch
gr@nbe.nl

Volg ons op social media!

Facebook
Instagram
LinkedIn
YouTube
Spotify

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief!