Leonard Bernstein noemde Das Lied von der Erde Mahlers ‘greatest symphony’. Mahler schreef deze symfonische liederencyclus na een jaar (1907) waarin veel ellende tegelijk kwam: het verlies van zijn dochtertje, zijn ontslag als operadirigent in Wenen en een zwakke gezondheid. Van een meelevende vriend kreeg hij een gedichtenbundel, ontleend aan eeuwenoude Chinese poëzie, die de componist in hem weer wakker schudde. Das Lied von der Erde bezingt het leven en de dood aan de hand van een ode aan de natuur. Het Nederlands Blazers Ensemble verandert niets aan Mahlers noten, maar laat ze wel anders klinken.
Artistiek leider Bart Schneemann licht het stuk toe aan de hand van het geprojecteerde manuscript.
COMPOSITIE: GUSTAV MAHLER
BEWERKING: WILLEM VAN MERWIJK
ZANG: CHRISTIANNE STOTIJN, MARCEL REIJANS
Met korting naar Das lied von der Erde in Breda!
Bezoekers van de tentoonstelling Van vroeg tot laat – de voorstellingen van Teun Hocks, t/m 10 juni te zien in Stedelijk Museum Breda, kunnen nu met € 7,50 korting naar de voorstelling Das Lied von der Erde van het Nederlands Blazers Ensemble (NBE). Bij een bezoek aan deze tentoonstelling in het Stedelijk Museum ontvang je een flyer met daarop de actiecode. Deze kan je tijdens het reserveringsproces van de voorstelling op chasse.nl invoeren. De korting wordt dan automatisch berekend.
*in Eindhoven en Amsterdam is ‘Das Lied von der Erde’ onderdeel van de serie Scherpdenkers. In Scherpdenkers gaan inspirerende sprekers een verbond aan met muziek. Aaltje van Zweden vertelt over haar boek ‘Om wie je bent’ en de troost die muziek kan bieden.
Haarlems Dagblad: ‘Kamermuzikale Mahler vol levenslust’
‘Het Nederlands Blazers Ensemble bracht Mahlers liederensymfonie “Das Lied von der Erde” terug tot kleine-zaalformaat met dank aan saxofonist en componist Willem van Merwijk. Zijn arrangement voor blazers, harp, contrabas en slagwerk biedt de twee solisten meer bewegingsruimte […] In zijn bewerking overheerst het scherpere geluid van rietblazers en nemen uitgesproken timbres de plaats in van mengklanken. De oriëntaalse sferen komen door zijn instrumentatie extra goed uit […] Een mooi idee om achter het ensemble de partituur in Mahlers handschrift te projecteren. Het brengt de geest van de componist dichterbij.’
‘Knappe, fraai kleurende, ‘transparante en uitgebeende’ bewerking voor vijftien blazers van Willem van Merwijk. […]
Mahler nodigt de musici en de zangers uit tot op het bot te gaan. Dat deden ze. In muzikale vrijheid, intelligent en ervaren inspelend op elkaar, de noten proevend en voelend tot in detail.’ (Eindhovens Dagblad)
Speeldata