De inspirerende chemie van Scherpdenkers laat zich omschrijven als een ‘douche voor geest en oren’. Een avond waarin artistiek leider van het NBE, Bart Schneemann, samen met schrijver en fotograaf Hans Aarsman de ogen, oren en het brein aan ’t werk gaan zetten. Hans Aarsman spreekt over kijken, zien en het verschil daartussen. Het NBE zorgt voor het muzikale scherpdenken.
Een actieve zaal
Hans Aarsman houdt van een actieve zaal, zegt hij op zijn website. Een publiek dat meedenkt, en, indien toepasselijk, meepraat. Elke keer dat hij optreedt, leert hij zelf ook nieuwe dingen. Ook van foto’s die hij al jaren kent. In Scherpdenkers bekijkt Aarsman onder meer foto’s van musici en componisten. Hij associeert en leert ons wat er nog méér te zien is dan je op het eerste gezicht zou denken. Bart Schneemann zoekt ook altijd de interactie op. Via muziek deelt en communiceert hij. Leren kijken, leren luisteren en scherper leren denken staan centraal.
Hans Aarsman
In de wekelijkse rubriek ‘Aarsman collectie’ in De Volkskrant verschijnt iedere donderdag een persfoto met een scherpe analyse. Aarsman kijkt en analyseert als een detective. Toen hij in 1988 een jaar lang door Nederland trok in een camper, schreef hij op wat hem inviel en fotografeerde vanaf het dak van zijn camper het Nederlandse landschap. Over die reis verscheen in 1989 Hollandse Taferelen, een boek vol foto’s en notities. Na terugkeer in Amsterdam, zijn geboortestad, bleef hij fotograferen en schrijven. In 1993 resulteerde dat in Aarsmans Amsterdam, een boek dat ‘laat zien hoe de stad er uit je ooghoeken uitziet’, zoals hij zelf zegt.
Programma
R. Schumann – Davidsbündlertänze, op. 6
Arrangementen: Hans van der Heide & Micha Hamel
PARTNERS & SPONSOREN
Deze voorstelling wordt gemaakt in samenwerking met Muziekgebouw Eindhoven en Concertgebouw Amsterdam en wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst en NBE’s Lotgenoten.
Speeldata