The Fairy Queen

17-01-2018 t/m 12-07-2018

Samen met de befaamde Braziliaanse theatermaker en poppenspeler Duda Paiva gaat het NBE Purcell’s, op Shakespeare geïnspireerde, aangrijpende drama `Fairy Queen` opnieuw vertellen. Duda Paiva creëert een eigen, absurd, komisch, soms sinister universum, het NBE speelt Purcell`s onpeilbaar mooie muziek. Een voorstelling over echte en niet echte liefde, over hartstocht en kilheid, aanbidding en gepaste afstand.

i.s.m. Duda Paiva Company
muziek Henry Purcell
bewerking Willem van Merwijk

Zoals Purcell zich losjes baseerde op Shakespeare, zo hebben de artiesten van de Duda Paiva Company en de musici van het NBE zich de nodige vrijheden gepermitteerd in hun versie van The Fairy Queen. Samen toveren zij The Fairy Queen om tot een muziektheatervoorstelling op borstzakformaat. Willem van Merwijk arrangeerde Purcell’s muziek en gebruikte het volledige kleurenpalet van het NBE, het klinkt alsof Purcells muziek door een kleurencaleidoscoop is gehaald. En Duda Paiva Company haalt alles uit de kast om de surrealistische wereld van Shakespeare en Purcell tot leven te wekken.

Programma

Download hier het programma

Media

” In de Tilburgse Concertzaal klinkt alles kraakhelder, transparant en uitstekend op elkaar afgestemd.[…] The Fairy Queen verwent oog en oor.”
De Theaterkrant (****)

“Voor een hoofdrolspeler die letterlijk zijn hoofd verliest, een zingende ezel en een buitenbaarmoederlijke baring moet je deze maand bij het Nederlands Blazers Ensemble zijn.” 
De volkrant (****)

“Het is een voorstelling om van te smullen. Het uur is te kort, je wil meer zien van die sympathieke personages, meer horen van Purcells muziek die op moderne blaasinstrumenten en slagwerk zo authentiek blijkt te klinken. Het is, net als de poppen, absoluut geloofwaardig. De voorstelling heeft allerlei ingenieuze vondsten en hilarische grappen die beurtelings ontroeren en confronteren. Purcells muziek wordt alle eer aan gedaan, ook door de poppen(spelers). Knap, om zo goed te zingen en tegelijkertijd met ingewikkelde bewegingen de poppen leven in te blazen.”
Haarlems Dagblad

Rondom de voorstelling

Voorafgaand aan de voorstellingen verzorgt musicologe, publicist en redacteur Saskia Törnqvist een inleiding, waarbij je meer te weten komt over de achtergrond en het maakproces van de voorstelling. Het NBE nodigt je na de voorstelling van harte uit voor het afterconcert door het NBE en hun gasten in de foyer van het theater.

Duda Paiva Company

De Braziliaanse danser Duda Paiva kwam in 1996 naar Nederland en danste onder andere bij RAZ, Rogie & Company, Itzik Galili, Paul Selwyn Norton en Ron Bunzl. Hij bleek al snel een liefde voor objecten en poppenspel te hebben en begon deze vormen te combineren in zijn werk. In 2004 richtte hij Duda Paiva Company op. Met zijn gezelschap maakt Duda Paiva nu fysieke en visuele cross-overs tussen hedendaagse dans, poppenspel en multimedia. De voorstellingen zijn vaak pijnlijk confronterend, maar altijd met gevoel voor humor. Paiva ontwikkelde een eigen techniek, genaamd Object Score, waarmee een vloeiend duet ontstaat tussen danser en object. Samen met zijn danspartners (gesneden uit flexibel schuimrubber) bouwt Paiva een ongrijpbare en magische wereld, waarin objecten tot leven komen.

‘De lichtvoetige dans, de naakte lichamen van schuimrubber, de uitvergrote mimiek en de spaarzame dialoog: samen worden het surrealistische beelden met poëtische trekjes. Ongrijpbaar, grappig en pijnlijk’
De Volkskrant

PARTNERS & SPONSOREN

De voorstelling The Fairy Queen wordt mede mogelijk gemaakt door: Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, NBE’s Lotgenoten en Gemeente Amersfoort.

Speeldata
  • wo 17 jan 2018 20:30 Amsterdam Podium Mozaïek Uitverkocht
    voorpremière
  • do 18 jan 2018 20:30 Tilburg Theaters Tilburg Kaarten
    première, Inleiding begint om 19:30
  • vr 19 jan 2018 20:30 Arnhem Musis Kaarten
    Inleiding begint om 19:30
  • za 20 jan 2018 20:15 Haarlem Stadsschouwburg Uitverkocht
    Inleiding begint om 19:15
  • zo 21 jan 2018 15:00 Utrecht TivoliVredenburg Uitverkocht
    Inleiding begint om 14:15
  • di 23 jan 2018 20:15 Helmond Speelhuis Kaarten
    Inleiding begint om 19:30
  • do 25 jan 2018 20:15 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ Uitverkocht
    Inleiding begint om 19:15
  • vr 26 jan 2018 20:30 Dordrecht Energiehuis Laatste kaarten Kaarten
    Inleiding begint om 19:30
  • za 27 jan 2018 20:00 Den Haag Zuiderstrandtheater Kaarten
    Inleiding begint om 19:15
  • zo 28 jan 2018 16:00 Drachten De Lawei Laatste kaarten Kaarten
  • wo 31 jan 2018 20:15 Amersfoort Flint Kaarten
    Inleiding begint om 19:15
  • do 12 jul 2018 20.00 Sommerfestival der Künste - Düsseldorf Weltkunstzimmer, Glashalle Kaarten

Desert Blues

04-10-2018 t/m 17-10-2018

Op uitnodiging van The Hunger Project, een internationale organisatie ter bestrijding van honger wereldwijd, reisden de blazers naar Benin, land van dansers, zangers, virtuoze percussionisten.

Lees meer

Bach & Soefi

Foto: Peter Lodder
07-11-2018 t/m 16-05-2019

Zoals het soefisme aanspoort tot eenheid en harmonie, en oosters en westers gedachtegoed met elkaar verbindt, zo omarmen traditionele Iraanse muziek en Johann Sebastian Bach.

Lees meer

jongNBE: De Sprookjeskoningin

Foto: Foto: Peter Lodder
16-12-2018 t/m 07-04-2019

De Sprookjeskoningin – coproductie met Jong Nederlands Blazers Ensemble Purcells semi-opera voor de jongsten (8+) In het seizoen 2017/2018 maakten Duda Paiva Company en het.

Lees meer

Dag van het Componeren

Foto: Hans van der Woerd
23-12-2018 t/m 23-12-2018

Het NBE heeft al duizenden kinderen en jongeren gestimuleerd eigen muziek te componeren en samen muziek te maken! Al ruim twintig jaar is de compositiewedstrijd Op.

Lees meer

Nieuwjaarsconcert 2019

Foto: Peter Lodder
31-12-2018 t/m 01-01-2019

“Een vrolijk muziekfeest, dat ook schoonheid en troost biedt.” – Het Parool De Nieuwjaarsconcerten van het Nederlands Blazers Ensemble zijn inmiddels net zo onlosmakelijk verbonden.

Lees meer

Gran Partita PLUS

04-01-2019 t/m 04-01-2019

Wellicht het mooiste werk dat ooit voor blazers werd geschreven: Mozart’s Serenade nr. 10 in Bes KV 361, ofwel de Gran Partita. Wat maakt Mozart’s meesterlijke serenade voor 12 blazers en contrabas zo bijzonder? Waarom raakt die muziek ons zo?

Bart Schneemann over de Gran Partita:
We hebben het stuk echt heel, heel vaak gespeeld en nog altijd ontdekken we nieuwe dingen. Het lijkt wel een tovertuin waarin steeds weer een onverwacht nieuw bloempje tevoorschijn komt“.

Lees meer

Bezig met laden    Meer voorstellingen worden geladen

Archief