Zes hilarische, kolderieke en melancholische stomme films van het grote universele genie Charlie Chaplin. Het NBE heeft vier componisten gevraagd nieuwe muziek te componeren die naadloos de films begeleiden en ondersteunen: Reza Namavar, Micha Hamel, Oene van Geel en Julian Schneemann. Authentieke en hedendaagse invulling van belangrijk erfgoed uit de filmgeschiedenis, een ode aan
Chaplin`s kunstenaarschap.
COMPOSITIE: PHILIP GLASS, MICHA HAMEL, OENE VAN GEEL, REZA NAMAVAR, JULIAN SCHNEEMANN, BRUNO CULOTTI FILMS: THE RINK, THE CURE, THE FATAL MALLET, HIS MUSICAL CAREER, THE ROUNDERS, A NIGHT IN THE SHOW
Haarlems Dagblad: ‘Het Nederlands Blazers Ensemble laat Charlie Chaplin dansen in de Philharmonie.’ lees hier de hele recensie Eindhovens Dagblad:‘…alles kreeg feestelijke bijklanken. Dat is de blazers letterlijk op het lijf geschreven…In dat uitgelaten spektakel waren de intermezzo’s uitstekend gekozen: voor blazers bewerkte delen uit een strijkkwartet van Philip Glass. Hoognodige, smaakvolle verkoeling in een muzikale en visuele snelkookpan.’ lees hier de hele recensie Trouw: ‘Charlie Chaplin kan nu ook hardrocken’ lees hier het interview met Julian Schneemann over Chaplin
Artistiek leider Bart Schneemann: “Ik droom al heel lang over een project met films van Charlie Chaplin. Er zijn natuurlijk meer grootheden in die wereld, zoals die waanzinnige Buster Keaton, maar Chaplin is in mijn ogen het universeel genie. Het gaat bij hem nooit alleen om de humor. Er zit altijd iets achter. Hij is de Johan Cruijff van de stomme film. We hebben overigens heel bewust niet voor klassiekers als The Great Dictator of Modern Times gekozen. We laten de minder bekende Chaplin van vóór 1918 zien. Het zijn echt heel grappige en aangrijpende films, die weinig mensen zullen kennen.”
i.s.m. Eye Filmmuseum
Het NBE werkt samen met Elif Rongen-Kaynakçi, curator stille film van Eye Filmuseum Amsterdam en de Cineteca di Bologna, die de films gerestaureerd heeft. Het resultaat is verbluffend. The Rink (1916), The Cure (1917), The Fatal Mallet (1914), His Musical Career (1914), The Rounders (1914) en A Night in the Show (1915) zijn de zes gerestaureerde films van Charlie Chaplin.
De componisten
De vier componisten zijn gekozen om hun verschillende kwaliteiten. Ze denken eclectisch, elk op hun eigen originele wijze. Oene van Geel (The Rounders) heeft roots in de jazz, Reza Namavar (A Night in the Show) zowel in Bach als in de revolutionaire avant-garde. Micha Hamel (His Musical Career, The Fatal Mallet) is, misschien wel het meest van de vier, de echte filmcomponist. Julian Schneemann (The Rink, The Cure) heeft een geheel eigen stijl ontwikkeld en laat zich inspireren door muziek van over de hele wereld. Naast de slapstick en de lol heeft het programma ook een ernstige laag, zoals bij Chaplin ook altijd aanwezig. Als contrast met de nieuw gecomponeerde soundtracks speelt het NBE het meest contemplatieve werk dat Philip Glass schreef voor de film: Mishima, a Life in Four Chapters, gearrangeerd voor de blazers door Bruno Culotti.
Inleiding
Schrijver Matthijs de Ridder zal de inleidingen verzorgen tijdens The Unknown Chaplin. In zijn boeken zoekt hij steevast naar creatieve invalshoeken om het verhaal van onze tijd te vertellen. Zo bekijkt hij in De eeuw van Charlie Chaplin de twintigste eeuw door de lens van Chaplin. Tijdens The Unknown Chaplin vertelt De Ridder hoe het ooit onbekende straatschoffie uit Londen de bekendste man ter wereld werd.
Publieksreacties ‘Nederlands Blazersensemble, Chaplinfilms, Glass – een geniale & adembenemende avond bij The Unknown Chaplin in de Oosterpoort. En dan ook nog een fonkelend afterconcertje. Gáán!’
‘Wat een topavondje met @deblazers hier in de Oosterpoort! The unknown Chaplin: dik genieten’
‘Gisteren weer genoten van jullie muziekbad vol verrassingen! Het was me bijna teveel: jullie en dan daarbij die diepe hilariteit met Charlie Chaplin. Dat de gevoelige muzikanten dit aankunnen, vind ik knap.’
‘Topmuziek en tranen van het lachen bij Chaplins ‘A night at the show’.
‘De afwisseling van de luchtige, lichte Glass stukken met onder andere de stoere ruwe muziek van Julian Schneemann en van Oene van Geel – die we kennen van zijn samenwerking met Michel Banabila. Echt erg mooi. En het grappige is: eigenlijk heb ik nooit echt zó naar Charlie Chaplin films gekeken, ook een nieuwe ervaring.’
Tijdens de Finale van de Compositiewedstrijd strijden de jonge componisten tegen elkaar voor een plek in het Nieuwjaarsconcert. Zij zijn de crème de la crème.
Traditiegetrouw luidt het Nederlands Blazers Ensemble het nieuwe jaar in met een groots, muzikaal festijn vanuit Het Concertgebouw in Amsterdam: Nieuwjaarsconcert 2025. Dit jaar voor.
Met de drie oratoria van Franz Joseph Haydn (Die Schöpfung, Die Jahreszeiten en Die Sieben letzten Worte) als uitgangspunt creëerde het Nederlands Blazers Ensemble samen.
Zoals het soefisme aanspoort tot eenheid en harmonie, en oosters en westers gedachtegoed met elkaar verbindt, zo omarmen traditionele Perzische muziek, Johann Sebastian Bach en.
De ultieme symfonie van vrede en vrijheid: de Negende van Beethoven. Beethoven was een rebel & rockstar in zijn tijd: artistiek onafhankelijk zocht hij.