Schrijf je in voor de NBE nieuwsbrief

Vier letzte Lieder

Strauss’ zwanenzang
In 1948 schreef de vierentachtigjarige Strauss zijn misschien wel meest geliefde compositie, de Vier letzte Lieder. Hij stierf kort na de voltooiing in 1949 en heeft ze dus nooit zelf kunnen horen. De liederen stralen een sfeer van berusting uit. De componist neemt afscheid van het leven, en de wereld neemt afscheid van een muzikale taal die nu definitief ‘historisch’ was geworden. Terwijl Strauss deze liederen schreef, was de atonale muziek de kinderschoenen al lang ontgroeid, en in de tweede helft van de twintigste eeuw zou de muziek een radicaal andere richting nemen. De Vier letzte Lieder met alt-mezzo Carina Vinke als Edith Piaf op de barkruk in een rokerige nightclub, in een nieuwe spraakmakend NBE arrangement van Willem van Merwijk.

Strauss’ zwanenzang
In 1948 schreef de vierentachtigjarige Strauss zijn misschien wel meest geliefde compositie, de Vier letzte Lieder. Hij stierf kort na de voltooiing in 1949 en heeft ze dus nooit zelf kunnen horen. De liederen stralen een sfeer van berusting uit. De componist neemt afscheid van het leven, en de wereld neemt afscheid van een muzikale taal die nu definitief ‘historisch’ was geworden. Terwijl Strauss deze liederen schreef, was de atonale muziek de kinderschoenen al lang ontgroeid, en in de tweede helft van de twintigste eeuw zou de muziek een radicaal andere richting nemen. De Vier letzte Lieder met alt-mezzo Carina Vinke als Edith Piaf op de barkruk in een rokerige nightclub, in een nieuwe spraakmakend NBE arrangement van Willem van Merwijk.

Zang: Carina Vinke – alt-mezzo
Arrangement: Willem van Merwijk

Peter Lodder
Peter Lodder
Peter Lodder
Peter Lodder
Peter Lodder
Peter Lodder
Peter Lodder