November 2024 – Sinterklaas doet zijn intocht, maar bij de Blazers en hun fans klopt het hart vooral een tikje sneller door het Nieuwjaarsconcert dat ook al weer bijna voor de deur staat.
Maandag 18 november is de kaartverkoop gestart voor dit muzikale festijn waarmee de Blazers het nieuwe jaar altijd zo feestelijk inluiden vanuit het Concertgebouw in Amsterdam.
Thuis voor de buis is ook fijn, maar als je erbij wilt zijn, wacht dan niet te lang en boek je kaarten via de website van het Concertgebouw!
31 dec 2024 15:00 Het Concertgebouw – De Generale – kaarten
01 jan 2025 13:30 Het Concertgebouw – Laatste kaarten
01 jan 2025 16.30 Het Concertgebouw – kaarten
November 2024 – We kijken terug op drie geslaagde Showcases! Jonge componisten uit het hele land deelden hun composities voor enthousiast publiek in Factorium, VRIJDAG en Cultuur19 en speelden de sterren van de hemel onder begeleiding van het jongNBE.
De jury heeft 21 jonge componisten geselecteerd die nu samen met een ervaren arrangeur hun stukken bewerken voor het NBE. Deze nieuwe versie van hun compositie delen ze op 14 en 15 december, met het NBE, bij de volgende ronde van de Compositiewedstrijd: het Componistenweekend in Akoesticum Ede.
Op 22 december eindigt de Compositiewedstrijd van dit jaar met de Finale in TivoliVredenburg. Tickets voor het Componistenweekend en de Finale zijn beschikbaar. Lees hier meer over de Compositiewedstrijd Op weg naar het Nieuwjaarsconcert.
November 2024 – ‘Geen enkele Nederlandse hoboïst kan zó ontroerend mooi solo-aria’s van Purcell, Vivaldi en Bach spelen als Bart Schneemann‘. Met die lovende woorden begint het juryrapport van de Blijvend Applaus Prijs 2024. We zijn dan ook reuze trots dat Bart Schneemann, tot voor kort artistiek leider van het NBE, deze zeer verdiende prijs in ontvangst mag nemen.
‘Behalve een musicus in hart en nieren, is Schneemann ook een muzikale vrijdenker, die met zijn NBE de mooiste programma’s heeft bedacht waarin hij oude en nieuwe Westerse muziek ingenieus vervlecht met traditionele en andere muzieksoorten uit alle windstreken. Straatmuzikanten, zigeuners, vluchtelingen, iedereen wordt door Schneemann liefdevol omarmd wat leidt tot spontane improvisatie, grenzeloze inspiratie en altijd weer verrassend fantasierijke concerten. Met de compositiewedstrijd van het NBE geeft hij jaarlijks nieuwe impulsen aan musicerende jongeren. De winnaars treden op in het kleurrijke Nieuwjaarsconcert van het NBE, steevast een muzikaal hoogtepunt van het jaar. Schneemann bedenkt niets zonder diepere bedoelingen, maar wil niet als de muzikale dominee van de lage landen worden gezien. Daarom brengt hij zijn ontwapenende muzikale vredesmissie steevast met een hartverwarmende dosis humor’.
De Blijvend Applaus Prijs is een waardering voor een geheel oeuvre van een podiumkunstenaar, die inmiddels een rijke en gevarieerde carrière achter zich heeft liggen. Dit jaar is het de drieëntwintigste keer dat de Blijvend Applaus Prijs wordt uitgereikt. De Stichting Blijvend Applaus bestaat sinds 1962.
Kijk voor meer informatie op: Stichting Blijvend Applaus
Foto: Mark Kohn
Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze
November 2024 – Het dak ging er af bij het slotnummer Selma Ya Salema door de Blazers & Nesrine in het programma Podium Klassiek (NTR). Daar speelden NBE samen met singer-songwriter en cellist Nesrine enkele nummers uit het programma De Zingende Strijkstok.
In De Zingende Strijkstok staan de gestreken snaarinstrumenten centraal. Gastsolisten Nesrine (Frans/Algerijns), Chieko Donker Duyvis (Nederlandse met Japans/Braziliaanse roots) en de Mongoolse Enkhjargal Dandarvaanchig (ook wel Epi) lieten zich allen inspireren door hun eigen culturele roots. Zo bewegen we ons in één avond van Epi’s daverende paarden op de Mongoolse hoogvlakten naar zwoele Braziliaanse swing van Chieko naar een aanstekelijk Algerijns ritme waarop we met Nesrine het leven vieren.
Bij Podium Klassiek was maar ruimte voor één solist, dus speelden we daar alleen twee nummers met Nesrine: Sortileges en Selma Ya Salama (dat laatste nummer werd in instrumentale versie tevens het openingsnummer van het programma).
De complete voorstelling is nog te zien tot en met 13 november in Wageningen, Arnhem en Utrecht.
Voor informatie kijk op: De Zingende Strijkstok
Hierbij de fragmenten uit de uitzending van zondag 3 november: Selma Ya Salama instrumentaal (korte versie opening), Sortileges en Selma Ya Salama (volledige versie).
Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze
Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze
Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze
oktober 2024 – Op 2 november gaat het Nederlands Blazers Ensemble op de Cello Biënnale in première met het nieuwe programma De Zingende Strijkstok, een vervolg op het ontroerende Troubadours dat het verhaal vertelde van getokkelde snaarinstrumenten. In deze nieuwe voorstelling staan de gestreken snaarinstrumenten centraal, in een uniek samenspel met de Blazers.
Twee getalenteerde, klassiek opgeleide cellisten staan voorop: de Nederlands-Japans-Braziliaanse Chieko Donker Duyvis en de Frans-Algerijnse Nesrine. Beiden combineren hun cellospel met zang. De derde bijzondere gastmuzikant is Enkhjargal Dandarvaanchig, beter bekend als Epi. Hij bespeelt de traditionele Mongoolse morin khuur en is een meester in de Mongoolse keelzang.
Drie unieke muzikanten die elk hun eigen culturele roots tot leven brengen in hun muziek. Samen met de Blazers vormen ze een inspirerende mix van klanken die grenzen overstijgt en de luisteraar diep raakt.
Speciaal voor het NBE én de gastmuzikanten schreef componist Florian Maier het openingsstuk van deze voorstelling: Pangeans. De titel verwijst naar het idee dat de wereld één plek zou moeten zijn voor iedereen. Zoals Maier verwoordt: “Wij muzikanten vormen misschien wel de grootste stam van de aarde. We hebben geen eigen land, maar spreken een taal die ons allemaal verbindt, of we nu met woorden communiceren of met onze instrumenten.”