Ieder jaar organiseert het Nederlands Blazers Ensemble een compositiewedstrijd voor kinderen en jongeren tot en met 18 jaar. De winnaar krijgt de mooiste prijs die je als jonge componist kunt krijgen: zijn of haar stuk wordt uitgevoerd tijdens het Nieuwjaarsconcert in het Concertgebouw, en wordt op tv uitgezonden! We vroegen een paar oud-winnaars wat ze aan hun deelname hebben overgehouden.
Channah van ’t Riet (1987) deed in 2005 mee aan het Nieuwjaarsconcert met het nummer No Tomorrow, dat ze schreef voor gitaar en zang. Haar lied ging over een ex-vriendje met wie het na een jaar verkering uit was gegaan, en de vraag of er nog wel een toekomst was met hem samen. Helemaal passend bij het thema Later, dus!
Wat is je beste herinnering aan je samenwerking met het NBE?
Ik woonde destijds nog bij mijn ouders in Zwolle, en tijdens de voorbereidingen van het concert was er voor mij en m’n familie een appartementje geregeld in Amsterdam. Daardoor maakte ik van heel dichtbij mee hoe het is om in zo’n enorme productie als het Nieuwjaarsconcert te staan. Dat was echt heel bijzonder. De voorbereidingen, met al die professionals, het samen spelen met fantastische muzikanten, en natuurlijk was er het concert zelf. Dat was spannend, maar één van de tofste dingen die ik heb meegemaakt.
Wat doe je nu?
Al een paar maanden na het Nieuwjaarsconcert ben ik begonnen op het Conservatorium in Amsterdam. Ik heb pop gestudeerd, met als hoofdvak zang. Nu treed ik nog steeds op als singer-songwriter met eigen werk, soms solo, soms met band. Dat vind ik het allerleukst om te doen: wanneer je speelt ben je steeds onderweg en leer je veel nieuwe plaatsen en mensen kennen. Daarnaast geef ik cursussen en workshops in songwriting, waarin ik jongeren help met het schrijven en schaven aan hun eigen liedjes.
Waar was je geweest als je niet in het Concertgebouw had gestaan?
Stiekem wilde ik altijd al wel de muziek in, maar ik was er toch een beetje onzeker over. Je hoort vaak dingen als: “Leven van muziek maken is moeilijk, ga maar gewoon een universitaire studie doen.” Toen ik meedeed aan het Nieuwjaarsconcert zag ik opeens dat het wél mogelijk was, en merkte ik dat ik zeker wist dat ik vaker op het podium wilde staan. Dat was het zetje in de goede richting dat ik nodig had, daarna durfde ik toelating te doen op het conservatorium en mijn droom na te jagen.
Meer over Channah van ’t Riet: channahmusic.nl