“Kippenvel en tranen in Bachs Matthäus-Passion”

“Kippenvel en tranen in Bachs Matthäus-Passion”

april 2022 – Na de voorpremière van onze Matthäus-Passion vorige week in een meer dan vol Podium Mozaïek en druk bezochte en enthousiast ontvangen voorstellingen in Tilburg, Drachten en Helmond, zijn de Blazers van het NBE en de dansers van Duda Paiva Company nog te zien in Utrecht (uitverkocht), Nijmegen, Breda, Den Haag, Amsterdam Muziekgebouw (uitverkocht) en Haarlem (uitverkocht).

Mocht je nog kaarten willen bemachtigen dan kan dat dus alleen nog voor de voorstellingen in Nijmegen, Breda en Den Haag. Mis deze unieke en avontuurlijke Matthäus-Passion niet! Bestel hier kaarten.

Publieksreacties:

‘We hebben genoten, met name van de muziek. Verder hebben we gediscussieerd op de terugweg over de betekenis en het duiden van de beelden, wie wie was (Maria, evangelist, dubbele rollen etc…) en de volgorde van de voorstelling, waar begint het verhaal. Gaat het terug in de tijd? Dus het maakte veel los.’

Genoten van de presentatie en de regie opvatting, van de arrangementen van de prachtige muziek en alle solisten en blazers en andere muzikanten.’

‘We hebben samen met onze kinderen enorm genoten van de voorstelling, het was prachtig!’

‘Ik was erg onder de indruk van het totaal gebeuren. Prachtig ook de stiltes terwijl de poppen doorspelen. Je krijgt zo de tijd om het beter op je in te laten werken. Sfeerverhogend zijn zeker de bijzondere oosterse instrumenten en de (dia) beelden bovenin. Het brengt je in het oude Palestina.’ 

‘Dit was een van de, of misschien zelfs DE, mooiste MP die ik ooit gezien/gehoord heb. Zangers, musici, dansers, poppen, alles PERFECT.’ 

Uit de pers:

[…] Met dansers en poppen erbij is het een multidisciplinair spektakel. […] Zowel de toch al expressieve dansers als de zangers laten de poppen bewegen – een knappe prestatie.
Maartje Stokkers – de Volkskrant ***

“Kippenvel en tranen in Bachs Matthäus-Passion”
[…] het NBE zou NBE niet zijn als er niet wat oosterse kleuren meeklonken. Zelfs Bach moest er aan geloven.
En hoe. Als in het openingskoor, het vertrouwde 
Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen, opeens de ney, de Perzische fluit, de rol van het kinderkoor op zich neemt, gaat er een wereld van klank open. En als de duduk zich met Erbarme dich gaat bemoeien is de gedachte aan een klezmerscene niet ver weg. Zo omarmt de overbekende muziek opeens andere culturen en gezindten en blijft het in alles een harmonieus samengaan van oost en west, terwijl Bachs noten zich als vanzelfsprekend voegen naar het moderne blazersinstrumentarium.
Paul Janssen – denieuwemuze.nl